Koprodukowany przez ZFF Pomerania Film, obraz Lei Glob zatytułowany „Apolonia, Apolonia” otrzymała Grand Prix 20. Festiwalu Filmów Dokumentalnych Millennium Docs Against Gravity. To kolejna znacząca nagroda dla tego filmu, bo triumfie m.in. na IDFA w Amsterdamie w 2022 roku.
W Konkursie Głównym 20. Millennium Docs Against Gravity o Grand Prix – Nagrodę Banku Millennium i 8 000 euro walczyło 12 filmów. Najlepszy wyłoniło jury w składzie: Jonas Rasmussen – duńsko-francuski reżyser filmowy, twórca „Przeżyć”, Grażyna Torbicka – dziennikarka i krytyczka filmowa oraz Mehrdad Oskouei – irański niezależny twórca filmów dokumentalnych.
W uzasadnieniu podano, że “Apolonia, Apolonia”, powstały na przestrzeni 13 lat film, powoli pozwala nam odkryć, w jaki sposób wewnętrzne życie bohaterki i reżyserki odzwierciedlają się nawzajem. “Historia pokazana w filmie staje się opowieścią o tym, jak obecność sztuki w naszym życiu może przynieść wyzwolenie. Film jest tragiczny, dramatyczny i zabawny, jednak nigdy nie manipuluje naszymi emocjami” – uzasadniono.
Kiedy duńska reżyserka Lea Glob po raz pierwszy spotkała Apolonię Sokol w 2009 roku, wydawało się jej, że prowadzi życie jak z bajki. Utalentowana Apolonia urodziła się w podziemnym teatrze w Paryżu i dorastała w społeczności artystycznej — w szczytowym okresie bohemy. W wieku dwudziestu kilku lat studiowała w Beaux-Arts de Paris, jednej z najbardziej prestiżowych uczelni artystycznych w Europie. Przez lata Lea wracała do Apolonii, która szukała swojego miejsca w świecie sztuki, zmagając się z udrękami i radościami kobiecości.
POZOSTAŁE NAGRODY FESTIWALU
Wyróżnienia jury przyznało filmom “Niewinność”, reż. Guy Davidi oraz “Pod niebem Damaszku”, reż. Heba Khaled, Talal Derki, Ali Wajeeh.
Nagrodę dla Najlepszego Filmu Polskiego otrzymał “Skąd dokąd”, reż. Maciek Hamela. Trzy dni po inwazji Rosji na Ukrainę kupił vana i jako wolontariusz zaangażował się w pomoc ukraińskim uchodźcom. Początkowo przewoził ich z granicy. Po tygodniu przejechał na drugą stronę, by zabierać ludzi z najbardziej zagrożonych regionów. Zapisem tej akcji jest przejmujący dokument “Skąd dokąd”.
“W świecie znieczulonym przez okrucieństwo i wojnę stworzenie filmu, który nas porusza, pokazując to, co wydaje nam się, że już wiemy, okazuje się nie lada osiągnięciem. Przez umieszczenie siebie na drugim planie i skupieniu się na ocalałych osobach, Maciek Hamela daje ich historiom i cierpieniu bezpieczną przestrzeń, jaką staje się minibus, którym ewakuuje ich w nieznaną przyszłość” – podano w uzasadnieniu. W ocenie jury, “Skąd dokąd” “to przykład tego jak prostymi, a zarazem efektywnymi środkami można stworzyć film dokumentalny, który daje tak samo wiele jak bierze z opisywanej rzeczywistości. Hamela osiąga szczerość, pozostając wierny swoim bohaterom i bohaterkom – przyjmując postawę, która jest potrzeba dziś bardziej niż kiedykolwiek wcześniej”.
Wyróżnienie w tej kategorii otrzymał “Prawy chłopak” w reżyserii Hanny Nobis.