Czcionka: A A+ A++ Kontrast Kontrast

Historia

Zachodniopomorski Fundusz Filmowy Pomerania Film działający w strukturze Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie, został powołany z inicjatywy Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego oraz Prezydentów Miasta Szczecin oraz Miasta Koszalin i rozpoczął działalność 17 kwietnia 2009 roku. ZFF Pomerania Film jest wśród jedenastu Regionalnych Funduszy Filmowych działających w Polsce.

W latach 2009-2020 Zachodniopomorski Fundusz Filmowy Pomerania Film dofinansował ponad 100 produkcji na kwotę około 5 milionów złotych. Powstały filmy cenione przez widzów i nagradzane przez jurorów prestiżowych konkursów. Wsparcie w ramach konkursów otrzymywali rozpoznawalni polscy twórcy i debiutanci oraz zachodniopomorscy reżyserzy.

W koprodukowanych przez ZFF grali popularni aktorzy, m.in. Anna Przybylska, Cezary Pazura, Andrzej Grabowski, Bartłomiej Topa. Obok głośnych tytułów, jak fabularne filmy „Bilet na księżyc” i „Anatomia zła” Jacka Bromskiego, „Karbala” i „Lincz” Krzysztofa Łukaszewicza, „Obietnica” Anny Kazejak czy animacja „Sexy laundry/Sex dla opornych” Izabeli Plucińskiej, powstało wiele ważnych filmów dokumentalnych, przypominających postaci i niezwykle ciekawą historię regionu.

Wiele z tych filmów zdobyło nagrody i wyróżnienia na ważnych festiwalach w Polsce i na świecie. Ostatnie lata były szczególnie udane dla ZFF. Koprodukowana przez fundusz animacja „Portret Suzanne” Izabeli Plucińskiej był w 2019 roku w gronie filmów ubiegających się o Oscara w kategorii doceniającej krótkometrażowe animacje. Rok później o najważniejsze nagrody filmowe ubiegały się „Lekcja miłości” Małgorzaty Goliszewskiej i Katarzyny Matei (pełnometrażowy dokument) oraz „We Have One Heart” Katarzyny Warzechy (krótkometrażowy dokument). Ten ostatni był jednym z najczęściej nagradzanych polskich filmów w 2020 roku. Sukcesem w kraju i na świecie cieszył się film Małgorzaty Imielskiej „Wszystko dla mojej matki”.

Zaangażowanie terytorialnych/miejskich samorządów w inwestowanie i dotowanie produkcji filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych przełożyło się nie tylko na skuteczną promocję polskich miast i regionów, ale znacznie wzbogaciło całą krajową produkcję audiowizualną. Regionalne Fundusze Filmowe, także dzięki wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej i Stowarzyszenia Filmowców Polskich, stały się dla wielu twórców i producentów szansą na realizację ambitnych projektów filmowych, widocznych na wielu krajowych i międzynarodowych festiwalach – napisał Maciej Strzembosz, Prezes Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych.

Wiele wspaniałych polskich filmów w świadomości widza na zawsze związanych jest z miejscami, w których były one realizowane. Zaangażowanie regionów  w  produkcję  filmową  trwale  zmieniło  polskie  kino. Filmowcy rozjechali się po całej Polsce. Wreszcie, dzięki RFF-om i działalności komisji lokalnych, w większych miastach i województwach udało się wzmocnić przemysł filmowy, rozwinąć go, jak również, w przypadku mniejszych ośrodków, stworzyć jego stabilne podstawy – napisał Jacek Bromski, Prezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich.