Do konkursu aplikowało 15 producentów, zgłoszono 5 projektów fabularnych i 10 dokumentalnych.
Posiedzenie Rady Programowej odbyło się 26 czerwca 2012 r. o godz. 14.00 w sali 101 Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie.
Rada Programowa w składzie: Rafał Bajena, Marek Osajda, Paweł Strojek, oceniła 15 wniosków producentów ubiegających się o dofinansowanie ze środków Zachodniopomorskiego Funduszu Filmowego Pomerania Film.
7 wniosków otrzymało ilość punktów kwalifikującą, z których Rada Programowa postanowiła dofinansować 6 następujących produkcji:
1. FILMY FABULARNE PEŁNOMETRAŻOWE:
Studio Filmowe Zebra
Wyprawa na Księżyc, reż. Jacek Bromski, (fabularny), metraż: 120’
Ocena: 275 pkt./91,60 pkt.
Wsparcie finansowe ze środków ZFF Pomerania Film – 190.000 zł (brutto)
Krótki opis filmu:
Adam zostaje powołany do Ludowego Wojska Polskiego. Jest rok 1969. Antoni – starszy
brat Adama chce przygotować brata do trzyletniej służby w Marynarce Wojennej. Bracia
wyruszają w podroż przez Polskę odwiedzając kolejnych znajomych. Celem ma być
doprowadzenie do inicjacji seksualnej Adama, aby nie był pośmiewiskiem w wojsku. Liczne
perypetie braci prowadzą do zaskakującego finału, który w symboliczny sposób ukazuje
zwycięstwo jednostki nad komunistycznym reżimem.___
2. Mastershot Spółka z o.o. sp. k.
Antyterapia, reż. Bartosz Brzeskot, (fabularny), metraż: 105’
Ocena: 229 pkt./76,30 pkt.
Wsparcie finansowe ze środków ZFF Pomerania Film – 80.000 zł (brutto)
Krótki opis filmu:
Tygrys – czterdziestoletni reżyser filmowy – potrafi używać życia, zakrapiając go sowicie alkoholem i nie gardząc kokainą. Jednak jego alkoholowe ekscesy kończą się w sądzie i
teraz już nie ma wyjścia: potrzebuje leczenia. Trafia na terapię antyalkoholową, licząc z
początku, że otrzyma złoty środek wymazujący wszystkie jego problemy. Na pierwszym
spotkaniu poznaje całą paletę barwnych, choć mocno skrzywionych postaci, które, jak on sam, borykają się z życiowymi potknięciami. I wszystko byłoby dobrze, gdyby nie zespół terapeutyczny, zebrany przez dwóch antagonistów – dyrektora Mareckiego i jego kolegę Łukasza – tylko po to, żeby z biednych ludzi wyciągać góry pieniędzy. Tygrys szybko orientuj się w intencjach terapeutów i natychmiast bierze w obronę resztę grupy. Rozpoczyna się więc mała wojna, w której humor przeplata się subtelnie z wrażliwą opowieścią o ludziach z krwi i kości.
FILM FABULARNY KRÓTKOMETRAŻOWY
3. Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi
The waking, reż. Bartosz Świniarski, (fabularny), metraż: 15’
Ocena: 207 pkt./69,00 pkt.
Wsparcie finansowe ze środków ZFF Pomerania Film – 10.000 zł (brutto)
Krótki opis filmu:
“THE WAKING” Anna i Piotr, małżeństwo, które od dawna stara się o dziecko, po kilku latach niepowodzeń decyduje się na wynajęcie matki zastępczej, surogatki. Młodej kobiety o imieniu Marta ,która znajduje się w trudnej sytuacji życiowej.
Marta ma urodzić dla nich dziecko. Małżeństwo upatruje w tym jedyny sposób na odnalezienie wspólnego szczęścia i spełnienia, bez którego coraz ciężej jest im być razem. Wszyscy troje płyną do Szwecji gdzie obecnie para zamieszkuje i gdzie ma odbyć się poród. Chcą w ten sposób zniwelować ryzyko, że matka może zmienić zdanie i nie oddać im nowo narodzonego dziecka. Czas spędzony na morzu staje się dla każdego z nich osobistą podróżą. Otaczający ich krajobraz, zaczyna w metafizyczny sposób oddziaływać na każde z nich. Za sprawą sił natury i losu dokonuje się w nich przemiana.
Film składa się na 3 portrety ludzi, przeżywających skrajne emocje i stany, które znajda swoje odbicie w otaczającej ich naturze.
FILMY DOKUMENTALNE:
4. Magnolia Management Group
Wielka ucieczka na północ, reż. Andrzej Fader, (dokument), metraż: 45’
Ocena: 194 pkt./64,66 pkt.
Wsparcie finansowe ze środków ZFF Pomerania Film – 35.000 zł (brutto)
Krótki opis filmu:
„Wielka ucieczka na północ” jest “kontynuacją” słynnej Hollywoodzkiej produkcji z 1963 roku znanej jako „Wielka ucieczka” ze Stevem McQueenem w roli głównej. Do dnia dzisiejszego film ten regularnie emitowany w Ameryce i w Anglii, jak również w Polsce, bije rekordy oglądalności, gdyż dotyczy bardzo ważnego wątku – bohaterskiej martyrologii II Wojennej RAF(Royal Air Force – siły lotnicze Wielkiej Brytanii).
Film dokumentalny „Wielka ucieczka na północ” jest kontynuacją wątków, które nie zostały poruszone w amerykańskiej produkcji a dotyczą Szczecina i Koszalina. Z najlepiej strzeżonego obozu III Rzeszy Luftwaffe w Żaganiu (około 200 km od Szczecina), sprawującego pieczę nad zestrzelonymi pilotami sił alianckich, jednym z wykopanych tuneli, ucieka 80 jeńców. Po wielodniowej obławie pięćdziesięciu z nich na rozkaz Hitlera Niemcy rozstrzeliwują, reszta wraca do obozu. Ucieczka w pełni udaje się tylko trzem norweskim lotnikom oraz Holendrowi. W filmie “Wielka ucieczka na północ”, głównymi bohaterami są Norwescy piloci – podporucznik Jens Muller i sierżant Peter Bergsland. To na podstawie ich zapisków, dowiadujemy się jakie emocje towarzyszyły im od momentu wyjścia z tunelu aż do samego dotarcia do Szczecina. W swoich notatkach, które czyta i komentuje przed kamerą lektor, wspominają też o swoich przyjaciołach z obozu, również uciekających pociągiem osobowym jednak w stronę Koszalina. Pierwsza nieudana próba kontaktu przerzutowego Norwegów w domu publicznym dla zagranicznych marynarzy i nieudana próba odpłynięcia Szwedzkim statkiem z portu, skazuje ich na dwa dni pobytu w Szczecinie i wyścig z obławą, która skutecznie zgarnia swoje żniwo. Oczami Norwegów poznajemy też Szczecin z okresu II Wojny Światowej jako miasto portowe tętniące, mimo wojny wielkomiejskim rytmem w którym na ulicy mówi się w wielu językach.
W filmie nasi bohaterowie w odtworzonych kostiumach z “Wielkiej ucieczki” przemieszczają się na tle współczesnego Szczecina, jadąc jednak starym tramwajem i spotykając prawdziwy patrol niemiecki. Podobnie z drugą parą uciekinierów, która w kostiumach wysiada na współczesnym dworcu w Koszalinie i w oczekiwaniu na przesiadkę do Gdańska spędza czas w mieście. Ta metafora czasoprzestrzeni pozwala nam przede wszystkim na poznanie współczesnego Szczecina i miejsc, które odwiedzili bohaterowie “Wielkiej ucieczki”. Mamy więc film historyczny i jednocześnie produkt turystyczny, który dzięki tej realizacji zacznie żyć własnym życiem. Bohaterski wyczyn dwóch Norwegów otworzył nowy kanał przerzutowy przez Szczecin do Szwecji i dał szansę setkom innych uciekinierów, dla których kierunek północ przez Szczecin stał się jedyną drogą do wolności.
LUNAW LIMITED
5. Dotykanie Życia, reż. Wiktoria Szymańska, (dokument), metraż: 50/80’
Ocena: 211 pkt./70,33 pkt.
Wsparcie finansowe ze środków ZFF Pomerania Film – 20.000 zł (brutto)
Krótki opis filmu:
Odwiecznym marzeniem człowieka jest dotknięcie nieskończoności, nieśmiertelności, zatrzymanie czasu…A marzeniem marionetki…? Ożyć, choć na chwilę. Michael Meschke od ponad sześćdziesięciu lat nadawał życie marionetkom, umiejscawiając je w kontekście politycznym, historycznym, symbolicznym. Wychodząc poza ramy rzeczywistości, mówił o dramatach, które ukształtowały naszą kulturę. Dzisiaj, w obliczu własnej śmierci, bohater prowadzi nas w świat teatru, który, za sprawą jego dyskretnych ruchów, ożywa po raz ostatni… Ale tym razem, życie marionetkom nadają niezwykłe postaci: Jeanne Moreau i Irene Jacob. Delikatny ruch sznurków, ciężki oddech. Mistrz, pogrążony w ciszy, spogląda na swoje marionetki w refleksji. Co się z nimi stanie po jego śmierci? Operując światem magii, Michael Meschke czyni rzeczy niewidzialne widzialnymi, niedotykalne – rzeczywistością. Filozof, erudyta, aktywista, opowiada o ludzkiej naturze i dziecięcej potrzebie dotykania świata ponownie.
6. Wajda Studio Sp. z o.o.
Uwierzcie w koniec świata, reż. Monika Pawluczuk, (dokument), metraż: 52’
Ocena: 206 pkt./68,66 pkt.
Wsparcie finansowe ze środków ZFF Pomerania Film – 15.000 zł (brutto)
Krótki opis filmu:
UWIERZCIE W KONIEC ŚWIATA to film dokumentalny o ludziach przygotowujących się do mającej nastąpić w grudniu 2012 roku Apokalipsy. Jednakże dla reżyserki Moniki Pawluczuk koniec świata przewidziany w kalendarzu Majów to tylko pretekst do tego, by przyjrzeć się, jak sobie radzimy ze strachem przed końcem w ogóle. Bo tylko w sytuacji granicznej możemy zadać sobie autentyczne pytanie o to, co nadaje sens naszemu życiu – bo kiedy ostateczność się zbliża, nagle mamy szansę spojrzeć na wszystko ostrzej, zobaczyć coś wyraźniej, nazwać.
Bohaterowie filmu na różne sposoby przygotowują się do swojego końca – jedni chcą jeszcze coś przeżyć, zmienić, zaszaleć, pożyć, inni chcą coś z siebie dać innym, jeszcze inni myślą tylko o tym, jak przetrwać, o tym, jak się uratować, jak uciec od śmierci. Każdy z nich ma inny sposób na przetrwanie.
FILM REZERWOWY:
Film Studio MTM sp. z o.o.
Iskierka, reż. Wiesława Piećko, (dokument), metraż: 55’
Ocena: 182 pkt./60,66 pkt.
POZOSTAŁE WNIOSKI
Agencja Arcana Public Relations Mariola Skolimowska
Strefa Wyobraźni, reż. Roman Barcikowski, (dokument), Metraż: 45’
Ocena: 132 pkt./44 pkt.
Fundacja Młodego Kina
Niemcy z placu Polonii, reż. Przemysław Młyńczyk, (dokument), metraż: 45‘
Ocena: 131 pkt./44 pkt.
Fundacja NON-FICTION
Kolonia Santa Rosa, reż. Sławomir Grünberg, (dokument), metraż: 55’
Ocena: 127 pkt./42,3 pkt.
Graniza Jacob Dammas
Ostatni Pirat Bałtyku (Eryk Amnezjusz – Odyseja Królewskiego Ducha), reż. Jacob Dammas
(dokument-cross media), metraż: 10 x 5’
Ocena: 146 pkt./48,6 pkt.
Grupa dr. A.R. Kwiecińskiego – Film Studio Kwieciński, Adam Kwieciński
Tatuaż, reż. Maciej Dejczer, (fabularny), metraż: 98’
Ocena: 119 pkt./39,6 pkt.
MUFI Kompania Muzyczno-Filmowa Bartosz Piekarczyk
Stettin 1930, reż. Bartosz Piekarczyk, (dokument), metraż: 40’
Ocena: 140 pkt./46,6 pkt.
Production Hub Andrzej Ślązak
Magnolia, reż. Andrzej Ślązak, (dokument), metraż: 50’
Ocena: 145 pkt./48,3 pkt.
Studio Filmowe Kalejdoskop sp. z o.o.
Milczenie, reż. Jozsef Pacskovszky, (fabularny), metraż: 90’
Ocena: 142 pkt./47,3 pkt.